Foto: Theo Eyewear
“Toen ik eenmaal Bij Maarten was geweest wilde ik niet meer terug.”
“Voordat ik naar Maarten ging, had ik een andere opticien. Maar iedere keer dat ik daar binnenstapte hing er een chagrijnige sfeer. Daarbij was ik toch niet zo tevreden. Dus toen ik door het centrum van Emmen liep en daar een leuk nieuw, klein brillenzaakje zag (met hele leuke monturen in de etalage!) ben ik daar naar binnen gelopen. Dat was Maarten’s eerste locatie1. Uiteindelijk heb ik daar een bril gekocht, een Alain Mikli. Ik heb die nog ergens liggen, zelfs. Maarten komt altijd even kletsen, en het is leuk om elkaar daar te ontmoeten. Hij geeft je het gevoel dat je zijn leukste, liefste, gezelligste, beste klant bent. Ik geloof niet dat hij dat speelt. Het is altijd een warm bad waar je in terecht komt. Toen ik eenmaal Bij Maarten was geweest wilde ik niet meer terug.”
Foto: Alain Mikli.
“Maarten en ik delen het soort kop waar een bepaald type bril op past.”
“Maarten en ik kunnen onze brillen altijd uitwisselen. We dragen vaak dezelfde bril. Ik denk dat we dezelfde smaak hebben, of dezelfde kop ofzoiets. Als ik de winkel in kom, en hij heeft een nieuw montuur dan zet ‘ie deze direct op mijn neus. Één blik in de spiegel is vaak genoeg; ja, dit is mooi! Ik vertrouw eerst op mijn eigen mening, maar Maarten en ik delen het soort kop waar een bepaald type bril op past. En dat het ook nog wat lijkt, natuurlijk.”
“Na 20 jaar is hij nog steeds die lieve, prettige, aardige man voor wie kwaliteit en zorg ver boven grof verdienen gaat.”
“We (Laurens en zijn vrouw, red.) komen nu al 20 jaar Bij Maarten, en al die tijd is Maarten niet veel veranderd. Hij is nog steeds die lieve, prettige, aardige man voor wie kwaliteit en zorg ver boven grof verdienen gaat. De winkel Bij Maarten is alleen groter geworden; van een klein, knus winkeltje naar een mooi groot pand. De band met Maarten en zijn werknemers is door de jaren heen alleen maar gegroeid.”
“Hij heeft net zolang gezocht tot het de perfectie benaderde. Die service is voor mij onbetaalbaar.”
“Door mijn oogafwijking luistert het nogal nauw welk type glazen ik moet hebben. Toen ik eens een bril met multifocale glazen kocht die niet helemaal beviel, en waarmee ik ’s avonds in plaats van autolampen sterren zag, ben ik direct naar Maarten gegaan. Ik kreeg kosteloos andere glazen. Hij heeft net zolang gezocht tot het de perfectie benaderde. Die service is voor mij onbetaalbaar.”
“Wil je hoge kwaliteit, en een bril die opvalt, dan vind je dat gewoon niet bij de ketens.”
“Het komt niet eens in ons op om naar een andere opticien te gaan. Het komt niet eens ter sprake. Natuurlijk zijn er de brillencowboys, de prijsvechters die je met fantastische slogans proberen te lokken. ‘2 halen, niet betalen’, en dat soort flauwekul. Maar de ervaring leert dat als je bij die ketens dezelfde kwaliteit wilt als Bij Maarten biedt, dat je alsnog hetzelfde zo niet meer kwijt bent. De ketens zijn niet goedkoper, dat wordt je echt wijsgemaakt. En als je echt wil kun je datzelfde keten-brilletje ook Bij Maarten krijgen. Maar dan wel met diezelfde kwaliteit glazen. Ik weet dat Maarten wel eens een offerte mee heeft gegeven aan een klant die dacht dat het goedkoper kon. Die vrouw is uiteindelijk teruggekomen en heeft een bril Bij Maarten gekocht. Wil je hoge kwaliteit, en een bril die opvalt, dan vind je dat gewoon niet bij de ketens. Maarten biedt echt topkwaliteit, en dat is iets dat ik echt nodig heb om prettig te zien.”
1 Bij Maarten zit inmiddels op de 3e locatie.